donderdag 26 april 2012

Brieven en antwoorden over de reis naar Santiago

Beste, 
Via jullie blog kom ik aan uw e-mail-adres. Eerst en vooral gelukgewenst met de prestatie. Mag ik u een aantal vragen stellen? Eerst dit; Ik ben 62 jaar oud, een ervaren veelfietser op ons vlakke land. Reeds een tiental jaar lijd ik aan chronische rugpijn en zenuwpijnen. Deze zijn slechts deels onder controle met redelijk zware medicatie.
Toch wil ik proberen vanuit Deinze (nabij Gent) naar Santiago te fietsen in korte ritten met talrijke rustpauzes.
In de vlakte is dat geen probleem ....maar klimmen ? Met mijn electrische fiets moet ik toch flink bijsteken, vanaf
7 à 8% stijging begint het toch echt wel problematisch te worden. Probleem is dat ik willeswaar vrij goed kan fietsen (mits in achtnemend de geregelde lig-en rustpauzes) maar een fiets duwen is slechts een beperkte afstan mogelijk omwille van mijn handicap. Een stijging van 10% kan mijn fiets niet aan. Ik fiets met een merkloze fiets aangekocht bij de thuiszorgwinkel van mijn ziekenfonds. De motor heeft een vermogen van 13Ah-328 Wh met tractie op het voorwiel. Nu mijn vragen: Was het vermogen van jullie fietsen gelijkwaardig of hoger?
Konden jullie blijven fietsen op de steilste hellingen? Hoe zwaar was de bagage? 
Jullie blog vind ik heel boeiend....maar maakt me ook een beetje bang. Met vriendelijke groeten,
B. T. (Adres en mailadres bekend bij redactie.)

Goedemiddag B.
Met de fiets die u heeft kunt u Spanje niet aan. Wij hebben een Giant met 2 accu's die het maar net haalden om de 28 km. omhoog te fietsen van St. Jean Pied de Porte naar Roncevalle. Daar is een klein stuk 7%, daarna wordt het 9-10 en 11%. omhoog. De rest van de tocht konden we zelf wel bepalen. Maar dit eerste stuk spanje moet je dan in twee keer doen. Er is een hotel op 7 of 8 km., maar dan moet u nog het zwaarste gedeelte in 1x doen zo'n 20 km.
Eigenlijk is het grootste deel van Spanje met zulke zware bergen.
Uw conditie lezende zou ik het niet aandurven, omdat u teveel moet lopen.
Mijn ex vriend heeft af en toe moeten lopen, maar die is gezond en 1.93. Ik heb alles kunnen en moeten fietsen. Ben maar 1.58 en ik had het nooit kunnen lopen. Had wel 11.000 km. in anderhalf jaar getraind.
Lopen was voor mij onmogelijk geweest, gezien mijn rugproblemen.
Je kunt het in kleinere etappes doen, maar uw fiets met die kleine accu capaciteit haalt het beslist niet.
Ik zeg niet dat u het niet moet proberen en het eerste stuk naar het zuiden is al de moeite waard.
Misschien is een andere combinatie nog mogelijk.
Ik wens u heel, heel veel succes en een behouden vaart als u de tocht gaat ondernemen.
Met lieve groet, Maus Sturmer

Mevrouw, beste Maus,
Ik dank u voor de snelle reactie. Het is vanuit een gerede twijfel omtrent de haalbaarheid van het project dat ik u contacteerde en ik ben nu eigenlijk blij dat ik dat gedaan heb. Ik ben er een hele tijd mee bezig geweest en ben er nu weer afscheid van aan het nemen, een terugkerend fenomeen dat wellicht insisteert om met mijn toch wel ernstige beperking  meer realistische projecten te ontwerpen, een opgave dat verankert is met de mate waarin ik erin slaag mijn toestand min of meer eigen te maken ( het woord 'aanvaarden' bezig ik niet graag).
Ik dank u nogmaals voor uw reactie, dat niet doorslaggevend was; eerder triggerend het innerlijk gevoel te veruitwendigen. Ik wens u het allerbeste, Lieve groet,  B.T.

Goedemorgen Bernard
Het mevrouw mag u best weglaten hoor, geen probleem. Als u toch een verre fietstocht wilt maken die veel minder zwaar is, dan is er bijvoorbeeld de tocht langs de Donau van Passau naar Wenen er een van. Verder zijn er heel veel lange fietsroutes naar Praag en via Hongarije weer terug. Zelf zou ik die nog wat graag maken, maar daarvoor ontbreken mij de financiën. Die tochten kan ik wel aanbevelen, omdat er niet veel bergen in voorkomen.

Weet u, de tocht naar Santiago wordt alleen als pelgrimstocht beschreven, maar is het niet zo dat als je vanuit je ziel zo'n lange tocht maakt, je elke fiets- of wandeltocht kunt zien als een pelgrimstocht? Je bent overgeleverd aan jezelf en je komt jezelf regelmatig tegen. Als je eerlijk naar jezelf durft te kijken, wordt je altijd een beter mens, of je dat nu op weg naar Santiago doet of naar welk ander doel je ook fietst.
Ik wens u een mooie fietszomer. Geef niet op, stel gewoon een ander doel. Zoel op internet eens op de wereldfietser. Ik weet niet precies het adres, ben er wel lid van. Daar vind u prachtige routes die goed te fietsen zijn. Volg uw doel waarheen dat ook mag leiden.
Met lieve groet, Maus Sturmer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten