zondag 5 juni 2011

Dag 22 05-06-2011 van Le Porge naar Bellin-Beliet

Hadden we in Le Porge en prachtige kamer met rolluiken en alles er op en er aan, desondanks wordt het een bijna slapeloze nacht. Aan de overkant is een feest. De muziek duurt knalhard tot 4 uur vannacht en daarna lijkt het een half uur rustig. De vrouwen zijn vermoedelijk al naar bed, de mannen blijven luidruchtig doordrinken op het terras en houden totaal geen rekening met buren en hotelgasten. Toch val ik af en toe een uurtje in slaap waaruit ik gillend wakker word gemaakt door Wiel, geplaagd door een nachtmerrie. Om 6,15 uur staan we op, de mannen op het terras aan de overzijde maken nog steeds lawaai en gooien nu allemaal lege flessen kapot. Om half acht hebben we ons eerste verse chocoladebroodje bij de bakker al naar binnen gewerkt.
Het is opnieuw een prachtige route door de bossen, dit keer omringt door een dichte mist en veel vocht. Na een paar kilometer en diverse foto’s zien we in de verte een reekalf met zijn moeder op het fietspad liggen. We stoppen voorzichtig om een foto te maken, maar krijgen de kans niet eens. De remmen van Wiel zijn fiets maken zo’n hard geluid dat ze beiden het bos inlopen. Jammer. Tegen half tien begint de mist op te trekken, maar het blijft somber tot een uur of twaalf.
In Biganos blijven we de paaltjes van St. Jacob volgen, zonder op te letten dat deze naar de alternatieve route rijden. Ja…., het zouden Maus en Wiel niet zijn als er een dag foutloos zou worden gereden. Het waren maar 4 km, maar toch…. Bij de plaatselijke bakker drinken en eten we wat en zoeken de goede weg. Ik heb het moeilijk vandaag. Slecht geslapen, verkeerd wakker geworden en verkeerd gelegen waardoor de heup behoorlijk pijnlijk is en al mijn botjes doen zeer van m’n billen.

Rond 10.30 hebben we de eerste 36 km. al gereden. Intussen hebben we een echtpaar uit Zaandam ontmoet die naar Farao in Portugal waren gevlogen en via Santiago terugfietsten. Zij namen ieder jaar een route heen met het vliegtuig en terug met de fiets. Transavia biedt hierin de beste service want voor 40 euro mag je fiets meevliegen. Ze waren al vanaf Turkije gekomen, Rome en veel andere landen. Even later 2 Hollanders die rond eind april apart waren vertrokken en samen de route terugfietsten. Een ander echtpaar had de auto in Compiegne geparkeerd en maakt een rondreis naar Biarritz en terug. We komen veel mensen tegen die alweer op de terugreis zijn, maar weinigen die onze kant opgaan.
Het pad door de bossen heeft de hele reis geduurd, weinig variatie om foto’s te maken. Was wel rustig en fijn rijden, zonder geluid van verkeer. Kilometers lang is het alsof we samen alleen zijn, met ieder onze eigen gedachten. De laatste 12 km. breekt het me op. Ik vraag de engeltjes of er niet ergens een bankje neergezet kan worden. Nog geen halve kilometer verder staan er een aantal bankjes, waar we even uit kunnen rusten en een hapje eten en drinken. De hele weg was er niet een te zien. Van de plaatsen Facture, Mios en Salles hebben we nauwelijks wat gezien, omdat de route buitenom liep. Ik was ook niet echt in de stemming om dingen te bekijken. Had teveel pijn in mijn lichaam en was blij toen we om tien voor half twee in Belin Beliet aankwamen. Even voor het stadje rijden we over een vroegere spoorbrug, die verder nog helemaal in tact is. Vermoedelijk loopt ook het fietspad over het vroegere spoor door de bossen.
We vinden al vrij snel het aangegeven hotelletje. Het is van een Spanjaard, een kunstenaar en muzikant. Er is niemand anders dan wij. Het gebouw is oud en er moet veel aan gebeuren. Jose is vriendelijk en behulpzaam. De kamer met een heel ouderwets ledikant, waar Wiel vannacht natuurlijke ettelijke keren zijn voeten tegen het uiteinde zal stoten. Op het moment dat we binnen kwamen heb ik eerst een uur op bed gelegen om mijn spieren rust te geven. Later hebben we nog zo’n 5 km. rondgereden om beide plaatsjes te bekijken.

De ene kerk ziet er nog mooi en gaaf uit, de andere kerk is totaal vervallen maar heft wel weer een prachtige begraafplaats, met de mooiste monumenten, tombes en grafstenen
Het uitzicht vanuit onze kamer is heerlijk en de zon schijnt volop binnen. Ik zit heel luxe aan een tafeltje te typen en Wiel is even onder zijl. Geloof dat ik lekker even naast hem duik.

Vandaag alweer 3 weken onderweg en meer dan 1200 km. gereden. We kunnen het ons niet voorstellen. Vanaf morgen beginnen we weer met heuvels, dus vroeg naar bed en om zeven uur aan het ontbijt, zodat we op tijd in de volgende plaats aankomen. Dat is ons al een paar keer goed bevallen. Tot morgen
Gereden kilometers 75.08, waarvan 5 km. in en rondom deze twee dorpen.  In 6.10 uur. Gemiddelde snelheid  16.21 km.p. uur.
Jose onze hotelhouder. Kregen vanavond allebei een soepkom koffie en thee
Onder: Hotel Halte Latino

1. 1200 km in 3 weken, toppie hoor. petje af. jullie verdienen een medaille als je terug komt.