maandag 13 juni 2011

Dag 30 13-06-2011 van Puente la Reina naar Los Arcos

Van Maneru tot aan Ciranqui reden we over het loperspad, hier nog redelijk breed.

Om 8.05 vertrokken. We beginnen met een klim van 2.5 km en 7% stijging richting Estella. Als het daarna stopte was het leuk geweest, maar dit gaat de hele dag door. Bij Maneru  nemen we de verkeerde weg en komen op het loperspad terecht. Veel mountainbikers rijden dit. In het begin is het leuk, een grindpad wat goed te fietsen is, maar op gegeven moment wordt het heel smal met scheef gelegde stenen. Ernaast een diepe geul en ik zit heel gespannen op de fiets. Al mijn armspieren doen pijn. Ook Wiel voelt zich heel gespannen en is er niet blij mee. Tot ik me realiseerde dat ik hulp kon vragen en die ook kreeg. Vanaf dat moment ontspanden al mijn pijnlijke spieren en reed ik heel relaxt tot Cirangui. Hier nemen we weer de weg voor fietsers bestemd. Minder mooi als het loperspad, dat hebben we nu wel ervaren, maar toch veiliger fietsen. Het heeft me wel geleerd te vertrouwen dat alles wat wij onderweg nodig hebben, dit ook krijgen. Wiel staat hier sceptisch tegenover, maar menig keer ontdekt hij achteraf dat het wel klopt.
Rond 9 uur is het al 20 graden. Rond kwart voor elf zijn we in Estella. Smalle straatjes die verdeeld zijn in blokken, gemarkeerd door lijnen van zwart marmer. Ook de diepe watergeul in het midden van alle straatjes zijn van marmer. Het stadje is rond 1090 gebouwd en is een belangrijke pelgrimsplaats. Er ligt een eeuwenoude kapel Santa Maria del Castillo hoog boven op de heuvel en vele trappen moeten er gelopen worden. Halverwege is de trap afgesloten, de kerk wordt gerestaureerd. Inmiddels is het al 27 graden en het wordt nog warmer rond het middaguur. Voor lopers een straf, voor ons fietsers een minder probleem. Wij vangen altijd wind, die trouwens rond een uur of een wat harder wordt. Via Ayequi rijden we opnieuw flink klimmend naar Monaterio de Irache. Een prachtig klooster en museum, maar op maandag gesloten. Ernaast ligt een wijnmakerij. Aan de achterzijde hiervan hangen twee kranen. Uit de een komt wijn uit de andere water. Een van de velflessen is leeg en die vullen we deels met wijn, voor als we aankomen. Had het klooster graag bezichtigd, maar helaas.

Hier kun je zien dat er echte wijn uit de kraan komt.

Ik hou het liever bij water, anders is er geen fietsen meer bij.

Als we verder rijden zien we het landschap langzaam veranderen in de echte Camino. Meerdere kleuren aarde openbaren zich afgewisseld met druivenwijngaarden en olijfbomen. Soms een klein beetje landbouw. En rondom de huizen verbouwen de mensen hun eigen groenten. Bij Villamayor de Monjardin bereiken we het hoogste punt van vandaag, 600 mt. Was dus weer behoorlijk klimmen en zwaar. Als we verder rijden naar Los Arcos  zijn er veel dalingen, maar ook weer kleine beklimmingen. Wiel komt op het idee om over het stuur te liggen en ik doe flink mee. Nu is het de kunst om elke heuvel daarna zoveel mogelijk op te komen zonder te trappen. Als we boven zijn juichen we dat we dit weer hebben gepresteerd.

Door al het klimmen raken de accu’s toch weer snel leeg en we besluiten in Los Arcos een slaapplaats te zoeken. We komen terecht in een hostel. Het is al behoorlijk druk dus slapen we in twee onderbedden op de tweede verdieping met 10 mensen in 1 kamer. Zijn benieuwd hoe dit ons gaat bevallen. Het is de eerste keer dat we belanden op een slaapzaal. De douches waren prima en we konden makkelijk de was doen en buiten drogen. De fietsen staan in een soort garage en terwijl ik schrijf is Wiel alweer op onderzoek uit. Hij legt heel makkelijk contact en vind het heerlijk om met Jan en alleman te praten, al gaat het soms met handen en voeten. Zien net op tv hoe warm het morgen wordt. Alleen maar brandende zon met af en toe wat bewolking. Wat boffen we toch met het weer. Hoewel de zon ook behoorlijk in je nek kan branden en je ogen vermoeiend worden door het turen op de weg. We gaan nog even naar de supermarkt. Voor straks welterusten en mocht er nog nieuws zijn, vermeld ik het vanavond nog even onder aan het verhaal.
Gereden kilometers  45.11   Gemiddelde snelheid 14,56 km.p. uur. Gereden uren 6,45

1. dat hebben jullie weer mooi gedaan. toppie. en zo leuk te lezen dat wiel het naar zijn zin heeft. voor jullie vertrokken had ik alles verwacht, maar dit niet. pluimpje verdient hoor.
    knuffels
    Diane

2. Ja diane zo dachten wij er ook over.Maar hij is toch niet zo stom als dat hij uitziet he,hahaha.
    Trouwens zo snel als dat je op de fiets gaat pap zo snel doe je het ook met de auto.Er ligt een bekeuring op de mat.Zal ik die maar al betalen dan??Anders zal er wel een sanctie op komen.Groetjes Anja ,Martien ,Youri en Martijn