zondag 19 juni 2011

Dag 36 19-06-2011 van Castrojeriz naar Calzadilla de la Cueza 870 mt. hoog.

Vannacht heel goed geslapen in tegenstelling met Wiel. We lagen met 24 man op de zolderverdieping. De oordopjes hebben goed geholpen en er was voldoende frisse lucht. Om half zeven werd iedereen gewekt door prachtige kerkmuziek en gezang. Een plezier om wakker te worden. Als we zeven uur aan tafel zitten blijkt het ontbijt te bestaan uit wat biskwietjes met boter, een appel, koffie en thee. De paar stokbroden die er al waren geweest, waren al opgegeten door de wandelaars. Die hebben het ook harder nodig. De Auberge vroeg een vrijwillige bijdrage dus kon je ook niets verwachten. De vele jongelui die deze reis maken hebben nauwelijks geld voor onderweg. Het is trouwens wonderlijk hoeveel jongelui deze reis maken. De ouderen en fietsers zijn duidelijk in de minderheid. Om kwart voor acht zijn we vertrokken. Proberen nog eerst de supermarkt om eten te kopen, maar die gaat op zondag pas om tien uur open.
Onderweg rijden we eerst over een oude Romeinse weg en brug. De maan staat voor ons de zon achter ons. Het is koud en de vingers voelen verstijfd aan. Mijn kilometerteller doet nog steeds niets, maar die van Wiel loopt goed. In de eerstvolgende grote plaatst Boadilla del Camino gaan we in de Auberge vragen of er brood te koop is. Helaas niets. Op het moment dat we weg willen rijden zien we Frans en Inigo de hoek omkomen. Gisteravond hadden we elkaar gemist, zij hadden een hotel genomen omdat alle Auberges vol waren, hoewel onze bovenbedden leeg waren. Het was gezellig elkaar terug te zien en gezamenlijk rijden we door naar Fromista. Hier kunnen we nog net de laatste 4 stokbroden kopen met koffie en thee erbij. Het wordt een uitgebreid koffie- en etensuurtje op het terras. Inmiddels is het al 25 graden. Wij hadden als beleg nog een pakje kaas welk we broederlijk delen met elkaar. Het koffie-uurtje loopt weer behoorlijk uit. Fromista was in de 8e eeuw vernield door de Moren, maar in de 10e eeuw vestigden de Benedictijnen een abdij voor pelgrims. Na het koffie-uurtje rijden we met z’n vieren door. Buiten het dorp was een kanaal met watervallen, waar we even voor stoppen om te fotograferen. We rijden nu over de Tierra de Campos. Uitgestrekte vlaktes afgewisseld met landbouw en rode aarde. Hier en daar een dorp in de verte, wat mooie plaatjes oplevert.
Tussen Fromista en Carrion de Los Condes bestaat onze weg uit een speciaal aangelegd pelgrimspad van grind. Ruim 10 km. Het is soms moeilijk rijden. Ik ben niet zo’n held op dit soort wegen, dus zit ik best gespannen op de fiets. Vandaag is werkelijk een prachtige route en heel gezellig met z’n vieren. In Carrion de Los Condes hadden Wiel en ik besloten om te overnachten. Inigo en Frans zouden eerst doorrijden, maar blijven hier ook.
Wat een luxe
De Auberge is heel luxe met eigen zwembad. We hebben 4 onderbedden naast elkaar en liggen met 40 personen op een zaal. Gelukkig lig ik onder een raam. Boven Wiel en mij liggen twee Japanse jongens. Heel aardig. Ze vonden het zo knap dat wij vanuit Holland waren gefietst. Rond zes uur verdwijnen we met z’n vieren naar het verderop liggende cafeetje.

In alle dorpen die we vandaag gepasseerd zijn zitten ooievaarsnesten op en rondom de kerktorens. Ze hebben jongen en op een van de nesten is een jong bezig te leren vliegen. Hij doet dit door kleine sprongetjes omhoog te maken en dan zijn vleugels uit te slaan.
 Inmiddels is het in de zon 47 en in de schaduw 33 graden en dan te horen dat het al dagen regent in Holland. We zijn toch echte boffers met het weer.
Door de haast om alles op internet te krijgen was het verhaal gisteren niet helemaal compleet. Maar dat probeer ik straks aan te vullen met de foto’s erbij die gisteren waren gemaakt.
Gereden kilometers   62.50  gereden uren 7.15     Gemiddelde snelheid  15.8  km.p. uur.

1. het ziet er allemaal mooi en gezellig uit , en al die mensen die jullie ontmoeten.
    het weer is hier slecht geniet er daarom extra van.weltrusten en tot morgen.
    kus dees.

2. leuk hoor dat jullie nu met zijn vieren fietsen. ziet er gezellig uit. groetjes en toi toi voor morgen.